П'ятниця, 23 червня, 2017

Художня обробка металу

 

Якщо Ти думаєш про себе, то завжди працюватимеш в повну силу

незалежно від того, заплатили Тобі багато або мало, або взагалі не заплатили.

Навіть опинившись без роботи,

Ти все одно повинен трудитися, щоб шліфувати старі навики і набувати нові.

Якщо цього не робити, відбудеться декваліфікація,

і коли представиться випадок отримати роботу,

Ти нею не зможеш скористатися.

 

 

У 20-30 рр. XX ст. Косів стає центром гуцульського ужиткового мистецтва. І тепер місто Косів вважається столицею мистецької Гуцульщини. У художньо-виробничих майстернях створюються чудові різьблені шкатулки, декоративні тарелі, топірці, різноманітні дерев’яні прикраси.

 

Історія художньої обробки кольорових металів на Гуцульщині бере свій початок ще з XV ст. Уже в ті часи в Коломиї існували ковальські та слюсарські цехи.

Особливого поширення мосяжництво набуло в XVII—XIX ст. Перші відомі зразки гуцульських металевих виробів за технікою виконання та ху­дожніми формами були близькі до виробів пе­ріоду Київської Русі. Ця близькість яскраво вира­жена в характері орнаментації та асортименті художніх виробів.

 

Здавна тут відомі різноманітні способи худож­ньої обробки кольорових металів: литво, кування, карбування, «крученка» (кручення або сплітання кількох тонких дротинок кольорового металу, найчастіше мідних та срібних), гравірування, «ритування», штампування, набивання або вкле­пування цвяшків з кольорових металів, що мають круглі плоскі головки різного діаметра і товщи­ни, ажурне вирізування, інкрустація металевими шматочками по дереву або одним кольоровим металом по іншому. Нерідко в інкрустації по ме­талу використовуються такі матеріали, як ріг, різноколірний бісер, кольорові лаки та кольоро­вий каучук.

 

Поширеними предметами, де застосовується художня оздоба по кольорових металах, є мета­леві топірці (обушки та металевіТопірці пластинки на топірцях), келефи, пістолі, рушниці, табівки, по­рохівниці, згарди (жіночі прикраси), «шелести» (намисто—дзвіночки), «басамани» (металеве мереживо), скриньки, барильця, лускогоріхи, но­жі, персні, ретязі (ланцюжки), чепраги, чоловічі пояси (череси), браслети, гребінці та ін.

 

Мініатюрну та різноманітну техніку обробки металевих деталей можна простежити в декора­тивних прикрасах гуцульського верхнього жіно­чого та чоловічого одягу — киптарях, кресанях, постолах, в орнаменті ґудзиків. В усіх згаданих прикрасах використовуються такі традиційні ор­наментальні елементи, як «кривулька», «головка- те», «очкате», «підківки», «сонечко», «гадючка», «цяточковане», «зірки», «медівники», «сосонки», «ріжки», «кружечки», «квадратики», «копанич- ки», «віконця» тощо. Широко вводяться також елементи рослинного та анімалістичного орна­менту.

 

Народна художня обробка предметів із кольо­рових металів, яка протягом віків розквітала майже по всій Україні, посідає значне місце в історії народних промислів і художньої культури взагалі. Художній метал українців східних Кар­пат (Івано-Франківської, Чернівецької, Дрогоби­цької, а також Закарпатської областей) в силу своєрідних історичних і соціально-економічних умов має свої особливості.

 

Пояси.В радянський період арсенал орнаментальних мотивів значно розширився за рахунок нових взірців, які відображають характер сучасності. До них, в першу чергу, відносяться декоративні зображення п'ятикутних зірок, серпа і молота, кремлівських веж, гербів союзних республік, космічних кораблів та інших зображень, що по­повнили орнаментику народного та декоративно- прикладного мистецтва.

Традиційними центрами мистецтва художньої обробки кольорових металів здавна є села Снідавка, Брустури, Річка, Яворів, Білоберізка, Соколівка, Ворохта, Довгопілля, Криворівня, Жаб'є, Верховина, Космач, Вижниця, Путилів.

Значну художню спадщину залишили нам про­славлені майстри мосяжного мистецтва При­карпаття: І. Ю. Тинкалюк. Майстер

родина Дутчаків — Лукин Дутчак (XIX ст.),

його сини Дмитро і Микола Дутчаки,

а також онук Дмитра Іван Дутчак (1909 р.),

В. Самокіщук (кінець XIX — поч. XX ст.) з Соколівки,

Ю. Копчук-Яковейчин (кін. XIX ст.) з Яворова,

Марко Мегединюк,

Микола Медвідчук з с. Річки,

Василь Девдюк з Косова,

родина Дручкових з Брустурів (друга пол. XIX — поч. XX ст.),

Н. Рибенчук (кінець XIX — поч. XX ст.) з Яво­рова,

Федір Аукин, Якіб'юки з Снідавки,

І. Мироняк, Д. Харінчук з Красноїлля.

 

Їхні чудові ме­талеві вироби експонуються в багатьох музеях нашої країни. Але найбільші колекції зібрано у Львівському музеї етнографії та художнього промислу, Коломийському державному музеї народ­ного мистецтва Гуцульщини, Івано-Франківсько­му обласному краєзнавчому музеї, в музеї Косівського училища прикладного мистецтва.

 

ПорохівницяСеред сучасних майстрів, що продовжують народні традиції мистецтва художньої обробки металів на Прикарпатті, найбільш відомі Іван Тинкалюк, Михайло Медвідчук та інші із с. Річ­ка, які виготовляють художні вироби для творчо- виробничих майстерень Художнього фонду. їхній багатющий творчий досвід стає надбанням моло­дої зміни майстрів цього мистецтва.

В асортименті їхніх виробів — різноманітні прикраси до жіночих костюмів, пряжки, брошки, обручальні персні, ґудзики, приколки, діадеми, браслети, кулони, кліпси, сережки, канцелярське приладдя, рукоятки для ножів, лускогоріхи, то- пірці з гравірованими обушками. Орнаментацію металів використовують також для прикрас чоловічих і жіночих шкіряних поясів, ремінців до ручних годинників, у різних виробах із шкіри.

Вироби з кольорових металів користуються широким попитом у людей, особ­ливо у молоді. Народні майстри створили великий асортимент металевих виробів хатнього вжитку, прикрас для одягу, деталей кінської збруї, зброї, оздоблених геометричним орнаментом — трикутниками, ромбиками, квадратами.


Для вашего выбора интернет-магазин парфюмерии представляет огромнейший ассортимент духов, туалетной воды, одеколонов - ароматов различных нот, способных удовлетворить самый изысканный вкус. Здесь можно купить духи - элитная парфюмерия. Ароматы представленные в интернет-магазине имеют оригинальное происхождение и сертификаты качества.

Мистецтво - Декоративно-прикладне мистецтво Косівщини